De expert: Mediawijsheid

Rina 29 november, 2012

Mediathecaris Frances Jansma is mediacoach aan de Hanzehogeschool. In de week van de mediawijsheid geeft ze tips aan studenten.
‘Als mediacoach ben je natuurlijk bezig met media en informatie. Mediawijsheid is weten hoe je je bewust, kritisch en actief kunt bewegen in een gemedialiseerde wereld.’ Dat geldt voor alle burgers, dus ook voor studenten, al zou je misschien verwachten dat die al behoorlijk mediawijs zijn. ‘Lang niet alle studenten zijn zo mediawijs als we zouden denken. Ze zijn heel vaardig met de computer en druk in de weer met sociale media, maar ze zijn zich toch niet altijd even bewust van de consequenties.’Jansma’s cursussen informatievaardigheden begint ze vaak met de opdracht:  “Google jezelf eens en kijk wat er tevoorschijn komt.” Sommige studenten schrikken behoorlijk. ‘Ze vinden dingen waarvan ze dachten dat ze ze al lang hadden verwijderd. Je zou denken dat studenten zich niet laten fotograferen of taggen met een biertje in de ene en een sigaret in de andere hand, maar dat gebeurt dus nog steeds wél.’ Zelf leerde Jansma tijdens haar opleiding tot mediacoach om op een positieve manier om te gaan met sociale media. ‘Ik houd altíjd rekening met m’n privacy en hoe ik overkom. Dat zouden studenten ook moeten doen. Personal branding bedoel ik, oftewel: jezelf goed neerzetten in de sociale media. Hoe ben je zichtbaar op het web als je gaat solliciteren of stage gaat lopen? Denk altijd: is dit over drie jaar nog steeds leuk? En zorg voor een goed profiel als je gaat solliciteren. Dan word je niet verward met een naamgenoot en ben je goed zichtbaar voor je netwerk en vakgenoten. Voor docenten en studenten die werken met jeugd en jongeren is het helemaal belangrijk dat ze zelf mediawijs zijn en dat ze dat goed kunnen overbrengen. Denk maar eens aan Project X en cyberpesten en de gevolgen daarvan.’