Hanze, geef ons modulair onderwijs!

Flexibilisering door modulair onderwijs binnen deeltijdopleidingen? Het volledige onderwijs moet uit modules ontstaan!

Binnen het onderwijs is het vanzelfsprekend dat er rekening wordt gehouden met de toekomstige vraag vanuit het bedrijfsleven. Toch wordt hier volgens hoogleraar financiële economie Sylvester Eiffinger onvoldoende rekening mee gehouden. Hij geeft aan dat vakken zoals datawetenschap, kunstmatige intelligentie en ethiek een plaats verdienen in de curricula van klassieke studierichtingen. Dit verdient een plek binnen o.a. rechten, accountancy en economie. De huidige curricula sluiten namelijk niet aan op de vraag vanuit de arbeidsmarkt over vijf tot tien jaar. Binnen Windesheim wordt hier nu aandacht aan besteed in de vorm van ‘moderne curricula’. Op de website kunnen studenten al kiezen uit een aanbod van zo’n vijftien verschillende opleidingen die bestaan uit modules. Kwaliteit en diepgang wordt gewaarborgd door het stapelen van modules (het hanteren van instapeisen van andere modules).

Op het onderwerp ‘moderne curricula’, dat veel te bieden heeft voor het bedrijfsleven én de student, lijkt de Hanze achter te blijven

Zelf streeft de Hanzehogeschool ernaar om op veel landelijke hogeschoolthema’s voorloper te zijn. Op het onderwerp ‘moderne curricula’, dat veel te bieden heeft voor het bedrijfsleven én de student, lijkt zij achter te blijven. Het meedoen aan een pilot ‘flexibel hoger onderwijs voor volwassenen’ wordt in de zevende cyclus van dit studiejaar besproken binnen de hogeschoolmedezeggenschapsraad. Binnen dat informatiedossier worden een aantal deeltijd/duaal opleidingen aangedragen voor het experiment. Gelukkig wordt er hier eindelijk tijd besteed aan het opleiden voor competenties, niet voor de banen. Studenten hebben tegenwoordig namelijk een grotere behoefte aan modulair onderwijs waarin zij verschillende competenties leren beheersen.

Hiermee wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven op de student

De behoefte vanuit studenten aan gemoduleerd onderwijs neemt Lijst Student Erkend (STERK) al langere tijd serieus binnen de hogeschoolmedezeggenschapsraad. Kortgeleden sprak Lijst Student Erkend over het opnemen van hoorcolleges en het online beschikbaar stellen hiervan, en werd er verteld dat de vraag wel letterlijk aan de docent gesteld moest worden of hij/zij het college zou kunnen opnemen. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid afgeschoven op de student. Wanneer deze het niet vraagt, is er geen behoefte, lijkt men wel te denken. Zo’n vraag kan dikwijls tot een discussie leiden die sommige studenten regelmatig liever uit de weg gaan. Het zou dan ook veel logischer zijn om deze faciliteiten standaard te gebruiken en niet alleen aan te bieden. Lijst Student Erkend (STERK) is ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan het leerproces van de student.

Het lijkt er dus op dat de hogeschool een schop onder de kont nodig heeft

Ook op het gebied van beschikbaar stellen van studiemateriaal wordt binnen elk instituut erg verschillend gehandeld. Waar bij het ene instituut al het beschikbare materiaal wordt gedeeld, aangezien het de student ondersteunt in zijn/haar eigen leermethode, wordt er bij het andere instituut zeer behoudend omgegaan met het online zetten van leermiddelen omdat de grote angst heerst dat er niemand naar de colleges komt. Deze trend zien wij ook landelijk: de portefeuillehouder onderwijs aan de Vrije Universiteit Amsterdam, prof. mr. Battjes, verdedigt bijvoorbeeld de bij studenten omstreden beslissing van de Rechtenfaculteit om online colleges af te schaffen. Hier bedoelt hij dan het online zetten van powerpoints mee die normaal ook in de collegezaal worden gebruikt: ‘Wij willen dat studenten naar de colleges komen.’ Het tegenargument neemt continu de vorm aan van een vals dilemma, men geeft aan dat deze moderne manieren van onderwijs ten koste gaat van de aanwezigheid bij klassieke colleges zonder dit goed te onderbouwen. Het lijkt er dus op dat de hogeschool een schop onder de kont nodig heeft. Laat je mening als student horen en dwing de door jou benodigde facilitering tijdens het studeren af!

Wat is Lijst Student Erkend (STERK)? Lijst Student Erkend is een studentenbelangenbehartiger die actief is in de hogeschoolmedezeggenschapsraad op de Hanzehogeschool en binnen de universiteitsraad op de Rijksuniversiteit Groningen. Hier wordt het beleid van de schoolinstellingen bepaalt en STERK zorgt ervoor dat de mening van studenten wordt verwerkt. Kiezen wie er volgend jaar in de medezeggenschapsraad komt? De stembussen sluiten om 19 mei om 17:00 dus stem en vernieuw het onderwijs!