Hanze verbiedt koffiebekers.

Al gezien, die nieuwe koffiebekers in de Atrium-kantine van de Hanzehogeschool? Sinds kort wordt je bakkie pleur kennelijk gesponsord door Mediamarkt. Maar de Hanzehogeschool doet toch niet ineens aan sluikreclame? Nou, niet bewust in ieder geval. Dit bekertje was een initiatief van een ambitieuze student die milieuvriendelijke bekers in de kantines wilde hebben. Dat paste prima in het groene beleid van de Hanze, maar er was één probleempje: om dit mooie idee te realiseren was geld nodig en dus besloot hij een sponsor te zoeken. Mediamarkt bleek graag bereid de bekers te financieren als zij er een actie op mochten drukken. De afdeling Marketing & Communicatie van de Hanzehogeschool was hier niet zo blij mee en besloot, in overleg met cateraar Eurest, dat de bekertjes moesten verdwijnen.

‘Het Atrium is geen marktplaats’, zegt Pieneke Wiertz, beleidsmedewerker Communicatie aan de Hanze. ‘Wij krijgen geld van de overheid om te gebruiken voor onderwijs en daar willen we ons dus ook helemaal op concentreren.’ Met de betreffende student is inmiddels een gesprek gevoerd. Sancties hoeft hij niet te verwachten. ‘Op zich was zijn actie zelfs een prima initiatief, hij is alleen wat te hard van stapel gelopen.’

Het beleid van de Hanze is wat betreft commercie op de campus nog wat strenger geworden dan voorheen, volgens Wiertz. ‘We hadden tot voor kort nog twee grote reclameborden bij Zernikeplein 7 en 11. Dat contract hebben we opgezegd.’