Lekker lauw pils.

Pils drink ik net zo lief lauw. Natuurlijk is er weinig lekkerder dan een ijskoud biertje tegen je gehemelte klotsen op een warme zomermiddag, maar afgezien van die écht warme dagen, drink ik het net zo lief lauw. Er is mij ooit eens wijsgemaakt dat gekoeld bier een marketingtruc is. De lage temperatuur verdooft de smaakpapillen, waardoor de bittere smaak van bier naar de achtergrond verdwijnt, en het net even makkelijker wegtikt. Maar kenners beweren juist dat bier zich het best laat drinken op een temperatuur van tussen de zeven en tien graden, omdat dan de meeste smaak vrijkomt.

Je kent ze wel, de klootzakken die overtuigd zijn van de superioriteit van hun smaakpapillen

Het is niet de enige truc die met ons arme consumenten wordt uitgehaald. Zo is er nog de merkenillusie. De één zweert bij Amstel, de ander moet en zal alleen Hertog Jan z’n keelgat laten passeren. Je kent ze wel, de klootzakken die overtuigd zijn van de superioriteit van hun smaakpapillen en eindeloos lopen te blaten over hun bier. Bind ze een blinddoek om en zet vier verschillende biertjes voor hun wijsneus. Kans is groot dat alles exact hetzelfde smaakt, zeker na een paar slokken. Best logisch ook, want er is weinig variatie in de bereidingswijze.
Biermarketeers zijn handige boys. Amstel heeft zichzelf in de markt gezet als een pils dat met vrienden wordt gedronken, waardoor je je een beetje onhandig voelt wanneer je dorst hebt als je alleen thuis bent. Hertog Jan zet zichzelf neer als een pils met authenticiteit, waardoor je het idee krijgt dat je een woeste baard moet laten staan voordat je het in houthakkershemd mag nuttigen. En dat allemaal voor een drankje dat in alle soorten en maten min of meer hetzelfde smaakt.

Drink je pils goedkoop en lauw, dan houd je geld over voor de goede dingen in het leven

Gelukkig kan de calculerende consument ook voordeel uit de pilsmarketingonzin peuren. Even lering trekken uit de profijtelijke positionering van de pilsproducenten. Want als het allemaal niet zo bijster veel uit maakt, dan kun je in de supermarkt met een gerust hart het goedkoopste bier opduikelen. Wie bij het bierschap door de knieën gaat, stuit op huismerken. Brouwers bier (formerly known as Euroshopper pils) bij de Appie, vijftig cent voor een halve liter. Daar kun je het zelf niet voor brouwen.
Laat je de pis niet lauw maken. Gebruik deze wijsheden als je in de zomer je vleugels uitslaat en de wereld intrekt. Doe er je voordeel mee: drink je pils goedkoop en lauw. Zo houd je meer geld over voor de goede dingen in het leven. Een festival, kamperen in Frankrijk, rondtrekken in Europa in een busje, of wanderlustkoortsig naar Instagramwaardige bergtoppen speuren. Wat het ook wordt: fijne zomer, en keer heelhuids weer terug.