Meester Passend.

En weer zag ik op het nieuws dat er iets niet goed gaat in het basisonderwijs. Dit keer zijn het niet de ontevreden leerkrachten die van alles willen óf juist niet meer willen. En het gaat ook niet over het stijgende lerarentekort. Nee, nu zijn er grote problemen met het passend onderwijs. Deze conclusie kan gehaald worden uit een enquête die de Algemene Onderwijsbond onder vijfduizend leerkrachten heeft afgenomen in opdracht van de NOS. Ik word er best wel moedeloos van. Want weer denk ik: JA, JULLIE HEBBEN VOLKOMEN GELIJK! Maar wordt het probleem aangepakt? Nee. Want de oplossingen kosten geld, en dat wordt (voorlopig) niet beschikbaar gesteld.
Er is natuurlijk wel genoeg geld om onze monarchie in stand te houden. Want tja, dat Willem-Alexander geïnstalleerd kan worden als Ridder in Orde van de Kousenband heeft natuurlijk meer prioriteit dan de toekomst van onze kinderen.

De oplossing is zo simpel en wat ik al zei: die oplossing kost GELD

Afijn, voorlopig wil het kabinet het sprookje nog in stand houden en stapelen de problemen in het onderwijs zich gewoon verder op. Passend onderwijs verzorgen is natuurlijk erg belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen, want tussen leerlingen zitten vaak grote verschillen. Maar al die individuele aandacht en afstemming op cognitief niveau komen allemaal weer op het bordje van de leerkracht terecht. En die heeft maar twee ogen en twee handen. Oftewel, men vraagt te veel van leerkrachten.
Kleinere klassen, minder administratieve verantwoording of meer handen in de klas. De oplossing is zo simpel. En wat ik al zei, die oplossing kost GELD. Ik ben benieuwd waarover het volgend artikel over misstanden in het onderwijs zal gaan. Ik gok op de verloedering van schoolgebouwen omdat er te weinig budget is voor vernieuwing of dat onderzoek heeft aangetoond dat schoolgebouwen slecht bestand zijn tegen een hittegolf. Ik kan die artikelen inmiddels wel dromen.