Neurocrisis Kotsfestival

Dennis Lutgert 15 mei, 2019

Volgend jaar rond deze tijd doen Jan Smit en Cornald Maas verslag van het 65e jaarlijkse fiasco van de Europese muziek uit onder meer Azerbeidzjan, Israël en Australië. Je weet wel, die niet-Europese landen die met de titel naar huis gaan nadat ze twaalf punten kregen van omgekochte Balkanlanden (de steekpenningen zijn de punten die zij als tegenprestatie krijgen). Tot ontsteltenis van velen waren de winnaars in het verleden voornamelijk geëmancipeerde en maatschappelijk betrokken figuren. Het Eurovisie Songfestival werd zo zoetjesaan een Neurocrisis Kotsfestival omdat het belang van vertegenwoordiging van minderheden steeds groter werd, wat in het voordeel uitwerkte voor de Vrouw met de Baard. Het ging steeds minder om het liedje en steeds meer om de boodschap.

Als muzikaal talent gewaardeerd werd, is het onverklaarbaar dat San Marino de halve finale overleefde

In 1975 won het nummer Dinge dong. Daarin was nul maatschappijkritiek te horen en ook geen pleidooi voor de wereldvrede (wat je wél hoort, is 44 jaar later nog steeds niet helemaal duidelijk). Is het lang geleden, is het lang geleden… dat men won voor alleen het liedje? Absoluut, veel te lang. Met de winst voor de tamelijk omvangrijke kippenimitator van Israël werd in 2018 in één klap duidelijk dat het Songfestival inmiddels helemaal niets meer met muziek heeft te maken. Nog meer bewijs? Als muzikaal talent gewaardeerd werd, is het onverklaarbaar dat San Marino de halve finale doorstond (en België niet).
Talentenjachten en muziekwedstrijden zijn altijd een kwestie van appels, peren en de vernietigende kracht van de steeds maar korter wordende aandachtsspanne, maar als men ronduit vals zingt of vergeet dat men entertainmentwaarde moet hebben, is het rap gedaan. Het hele imago van het festival is volstrekt te grabbel gegooid en daarom luid ik de bel – dinge-dong – opdat het Eurovisie Songfestival omgedoopt zou moeten worden tot het Emancipatie Solidariteitsfestival, zodat Jan Smit en Cornald Maas volgend jaar ook over de inhoud geen slechte grappen meer mogen maken. O, en succes, hè, Duncan. Ik ken je niet maar als de Twentse Johma Eurovisie insidermaffia je pusht, zul je wel Nederlandse problemen aan de kaak kunnen stellen. O, nee, dit jaar is het nog een wedstrijd voor talent.