Ombudsman haalt uit naar DUO.

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat DUO, de instantie die de studiefinanciering uitkeert, ex-studenten beter moet inlichten over de schuld die ze moeten terugbetalen. In het onderzoek dat hij vandaag aanbiedt, constateert de Ombudsman dat de helft van de ex-studenten met een betalingsachterstand een deurwaarder op bezoek krijgt. En dat zijn er nogal wat, in 2015 schakelde DUO meer dan 140.000 keer een deurwaarder in.

De ombudsman vindt dat DUO ambtelijk en onpersoonlijk communiceert

Uitermate vreemd is dat veel van deze voormalig studenten niet op de hoogte blijken te zijn van problemen met de aflossing. Andere ex-studenten zijn in de problemen gekomen omdat ze hun zogeheten reisproduct niet op tijd hebben stopgezet. Dat laatste is niet hun schuld, meent Van Zutphen. De ombudsman vindt het onlogisch dat de oud-student zelf actie moet ondernemen als het recht op het reisproduct vervalt.
Al met al verwijt de ombudsman DUO een ambtelijke, onpersoonlijke wijze van communiceren. Noem het ouderwets, maar de Ombudsman denkt dat DUO veel problemen kan voorkomen door schuldenaren beter, en het liefst persoonlijk, in te lichten. DUO zou er goed aan doen om hiermee te beginnen vóórdat de student de instelling verlaat.

Kun je ex-studenten dan helemaal niks verwijten… toch wel

Kun je ex-studenten dan helemaal niets te verwijten? Toch wel. Beter opletten. De Ombudsman heeft vijf gouden tips voor degenen die liever geen deurwaarder over de vloer wil krijgen.
1    Als je afstudeert moet je je OV-kaart onmiddellijk stopzetten.
2    Controleer je uitschrijfdatum.
3    Geef op MijnDUO een e-mailadres op waarop je te bereiken bent.
4    Zorg dat DUO je telefoonnummer heeft.
5    Neem regelmatig een kijkje op MijnDUO.