Spotify voor studieboeken.

Stel je voor dat alle studieboeken van je opleiding op spotify staan, dat je ze hoofdstuk voor hoofdstuk, onderwerp voor onderwerp kunt bekijken, dat er zelfs filmpjes bijstaan waarin de docent (of heel iemand anders) er zijn verhaal bij vertelt? Zouden studenten daar blij mee zijn? Vast wel. Maar een uitgever van studieboeken dan? Jazeker, Noordhoff Uitgevers, een bedrijf met 180 jaar ervaring in de productie van onderwijsmateriaal, ziet het idee van de studenten van Smart Solutions wel zitten.

Het is opvallend hoe alle teams zich vastklampen aan het boek

Smart Solutions is één van de zes teams die op 26 juni hun idee aanprijzen bij het management team van de uitgeverij en twee ingevlogen kritische juryleden. In the headquarters of Noordhoff Publishers aan het Winschoterdiep, en in het Engels, dus een makkie wordt het niet. Maar de deelnemers zijn studenten van de Master of International Business Management van de Hanzehogeschool die het vak Creating Business Opportunities hebben gevolgd. Een bont gezelschap studenten uit bekende en minder bekende streken (Indonesië, Zimbabwe).
Opvallend is hoe alle teams zich vastklampen aan het boek: ze zien het boek als de toegangspoort tot de kennis en als de basis van het genereren van de inkomsten. Via de aanschaf van het boek krijg je toegang tot één of andere app die iets toevoegt: samenvattingen, aanduidingen van welke onderdelen worden getoetst, hoever je met de stof bent gevorderd, uitleg via korte video’s. Edu Express komt zelfs met een VR-bril waarmee men zich zelf in de filmpjes waant (een idee dat wordt beloond met een tweede prijs: heel veel eer).
Het marktonderzoek dat de groepen hebben gedaan, wijst ook steevast uit dat studenten voor de studie de voorkeur geven aan een studieboek. Andere informatiedragers zijn minder populair. Team Galacticos denkt zelfs aan een P-book, een papieren boek waarin filmpjes te bekijken zijn, waardoor de student nog altijd de look and feel van papier ervaart.

‘Jullie willen medestudenten dwingen om een boek te kopen… dat is niet aardig’

De jury zet grote vraagtekens bij ideeën die zich op het boek baseren. Logisch, want wie koopt er nu een studieboek als het ook op internet staat?
Juryvoorzitter Rita Snaddon (Business Unit Manager bij Noordhoff): ‘Jullie willen medestudenten dwingen om een boek te kopen? Dat is niet aardig.’
Bob Voorneveld (innovatieconsulent van het verband van Groninger basisscholen O2G2): ‘Een boek uitgeven is veel en kostbaar werk. Als je daar dan video en apps toevoegt wordt het nog bewerkelijker en nog veel duurder. Dat verdien je nooit terug met de verkoop van een boek.’
Behalve dan misschien als je álle boeken, alle artikelen en al het instructiemateriaal achter één (hopelijk permanent rinkelende) digitale kassa plaatst. Spotify voor boeken.
Smart Solutions kan in dit korte tijdbestek niet uitleggen hoe dit precies in z’n werk zal gaan, zegt woordvoerder Emma (from England): ‘Maar met één boek haal je de kosten er nooit uit, het is alleen winstgevend te maken door met een groot aanbod te komen.’ Het is een idee waarop Noordhoff de komende tijd graag wil broeden.
Misschien is Noordhoffify over vijf jaar wel heel gewoon, of Studyfy.

noordhoffivy

Foto: Jurylid Bob Voorneveld (links) legt team Galacticos het vuur aan de schenen, docent Niek Huizenga (midden) houdt een oogje in het zeil